محققان متداول ترین ویژگی های نوع کشنده ی COVID-19 را شناسایی کردند

3 آوریل 2020 - در یک مطالعه جدید، محققان متداول ترین خصوصیات نوع کشنده ی COVID-19 را با بررسی 85 بیمار مبتلا به COVID-19 که در مراحل اولیه بیماری کرونا ویروس در ووهان، چین درگذشتند، شناسایی کردند. این مطالعه خصوصیات مشترک بزرگترین گروه از بیماران مبتلا به COVID-19 را که جان خود را از دست دادند، بررسی و گزارش کرد. این مقاله بصورت آنلاین در American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine، از انتشارات جامعه ی Thoracic آمریکا منتشر شد.

در این مطالعه مشاهده ای گذشته نگر "ویژگیهای بالینی 85 مورد از نوع کشنده COVID-19 از ووهان " ، گزارش شد. در این مطالعه محققانی از چین و ایالات متحده سوابق الکترونیکی سلامت بیماران مبتلا بهCOVID-19 ، که با وجود درمان در دو بیمارستان درگذشته بودند، را تجزیه و تحلیل کردند.

نویسندگان اظهار داشتند: بیشترین تعداد مرگ و میر در گروه ما در مردان بالای 50 سال با بیماری های مزمن غیر واگیر مشاهده شد. ما امیدواریم که این مطالعه جدی بودن COVID-19 را نشان دهد و توجه بیشتری را به این گروه پر خطر یعنی مردان بالای 50 سال که دارای بیماریهای دیگر مزمن از جمله فشار خون بالا (فشار خون بالا) ، بیماری عروق کرونر قلب و دیابت هستند، جلب کند.

محققان سوابق پزشکی 85 بیمار فوت شده را بررسی کرده و اطلاعاتی را در مورد تاریخچه پزشکی آنها ، قرار گرفتن در معرض کرونا ویروس، بیماری های مزمن دیگری که در آنها وجود داشته است (comorbidities) ، علائم ، یافته های آزمایشگاهی، نتایج سی تی اسکن و مدیریت بالینی ثبت کردند. سپس تجزیه و تحلیل های آماری را انجام دادند.

میانگین سنی این بیماران 65.8 سال و 72.9 درصد مردان بودند. شایع ترین علائم آنها تب، تنگی نفس (dyspnea) و خستگی بود.

فشار خون بالا، دیابت و بیماری عروق کرونر قلب، شایع ترین بیماری های هم آیند(comorbidities) در این افراد بودند. در هنگام پذیرش در بیمارستان، کمی بیش از 80درصد از بیماران تعداد ائوزینوفیل هایشان (سلول هایی که در عفونت های شدید تنفسی کاهش می یابد) بسیار پایین بود. عوارض دیگر شامل نارسایی تنفسی، شوک ، سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) و آریتمی قلبی بودند. بیشتر بیماران آنتی بیوتیک، آنتی ویروس و گلوکوکورتیکوئیدها (انواع استروئیدها) را دریافت کردند. به برخی از بیماران ایمونوگلوبولین داخل وریدی یا اینترفرون آلفا -2ب[1] داده شده بود.

محققان خاطرنشان كردند:اثربخشی داروهایی مانند آنتی ویروس ها یا عوامل سرکوب کننده ی سیستم ایمنی در برابر COVID-19 کاملاً مشخص نیست. شاید مهمترین مشاهده ی ما این باشد که در حالی که علائم تنفسی ممکن است تا یک هفته وجود نداشته باشد، اما پس از ایجاد بسرعت بدتر می شود، بهمین دلیل مدت کوتاهی بین زمان بستری و مرگ آنها (به طور متوسط ​​6.35 روز) در مطالعه مشاهده می کنید.

براساس یافته های آنها ، ائوزینوفیلوپنی - سطح غیر طبیعی پایین ائوزینوفیل ها در خون - ممکن است نشان دهنده پیش آگهی ضعیف باشد. دانشمندان همچنین خاطرنشان كردند كه از "آغاز زودرس تنگی نفس" می توان به عنوان یك علائم مشاهده ای از COVID-19 استفاده کرد. علاوه بر این، آنها خاطرنشان كردند كه ترکیبی از داروهای ضد میکروبی (آنتی ویروس ها و آنتی بیوتیک ها) کمک قابل توجهی به این بیماران نمی کند. اکثر بیماران مورد مطالعه در اثر نارسایی ارگان های متعدد درگذشتند.

دانشمندان اظهار داشتند: مطالعه ما ، بیماران مبتلا به ووهان چین را که در مراحل اولیه ی این بیماری درگذشته بودند، مورد بررسی قرار داد و ویژگی های مشخصی را شناسایی کرد. از آنجایی که این بیماری در مناطق دیگر جهان شیوع یافته است، مشاهدات از این مناطق ممکن است یکسان، یا متفاوت باشد. ژنتیک ممکن است در واکنش به عفونت نقش داشته باشد و روند ویروس همه گیر هم عوض شود زیرا ویروس جهش می یابد. از آنجایی که این یک بیماری، یک همه گیری جهانی جدید است و دائماً در حال تغییر می باشد، ما فکر می کنیم جامعه پزشکی باید هر چه بیشتر ذهن خود بر نتایج جدید مطالعاتی که در حال انجام هستند، متمرکز کنند.

منبع:

American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. doi.org/10.1164/rccm.202003-0543OC.

https://www.news-medical.net/news/20200403/Researchers-identify-the-most-common-characteristics-of-fatal-COVID-19-cases.aspx

 

 



[1]interferon alpha-2b